Historia konsoli: Magnavox Odyssey

Odyssey Magnavox to pierwsza na świecie konsola gier wideo. To jej twórcy Ralphowi Baerowi zawdzięczamy kolejne generacje naszych ulubionych konsol i co za tym idzie wielu gier.

Od pomysłu do prototypu

Ralph Baer już w 1966 roku miał wizję stworzenia systemu gier połączonego z telewizorem. Był wówczas pracownikiem Sanders Associates Inc., gdzie po raz pierwszy zaproponował stworzenie urządzenia umożliwiającego granie w gry wideo połączonego z telewizorem. Jednak pomysł telewizora z wbudowanym systemem gier nie przekonał kierownictwa firmy. Baer na szczęście nie miał zamiaru poddawać się i kilka miesięcy później przedstawił nowy pomysł konsoli. Na jesieni 1966 zaprezentował opracowanie sposobu działania systemu gier umożliwiającego rozrywkę dla dwóch osób.

7 maja 1967 roku zaprezentowany został prototyp urządzenia. Baer był w stanie rozegrać za jego pomocą rozgrywkę. We wrześniu tego samego roku wraz z Billem Ruschem oficjalnie rozpoczęli tworzenie pierwszej gry na powstającą konsolę. Ping-pong został ukończony w pierwszej połowie października, a 15 stycznia 1968 roku wraz z rejestracja patentu oficjalnie stał się pierwszą grą wideo.

1 października 1968 roku przedstawiono gotowy prototyp z możliwością gry w cztery różne rozgrywki. Dostępny był oczywiście ping-pong i dodatkowo volley-bal, football oraz gen games. Wszystkie gry wizualnie wyglądały podobnie, za pomocą konsoli możliwe było wyświetlenie pionowej linii oraz punktu- piłeczki. Możliwość zmiany tła do gry wprowadzono poprzez nakładki, która dzięki elektrostatyczności utrzymywała się na ekranie telewizora. Kilka miesięcy później autorzy zaprezentowali ulepszenie prototypu, znanego jak „Brown Box”, który został wyposażony dodatkowo w joystick oraz light gun.

Magnavox i podbój rynku

3 maja 1971 prawo do produkcji konsoli, nazwanej Odyssey Magnavox wykupiła firma Magnavox. W marcu kolejnego roku, w 1972 na rynek została wypuszczona pierwsza w historii świata konsola do gier. W pierwszym roku sprzedano prawie 100 000 sztuk urządzenia. Pomimo zaangażowania do promocji samego Franka Sinatry sprzedaż kulała. Głównym błędem firmy był brak informacji o tym, że konsola działa po podłączeniu do każdego telewizora- nie tylko produkcji firmy Magnavox.